Pääsyvaatimuksena ADHD-oireet

adhd

Olin ekaluokkalaiseni kanssa koululääkärissä vuoden vaihteessa. Vartin vastaanottoaika sujui niin rattoisasti, että koululääkäri ojensi täytettäväkseni ADHD-kartoituslomakkeen. Luimistellen sain kiikuttaa samaisen paperin myös lapseni opettajan täytettäväksi. Opettaja ei vaikuttanut yllättyneeltä.

Lomakkeessa on väittämiä, joiden perusteella lapsen käyttäytymisestä vedetään ruksi joko ”ei yhtään”, ”vain vähän”, ”melko paljon” tai ”hyvin paljon” laatikkoon. Näytin ADHD-paperia työpaikallani, että tämmöisiä terveisiä tällä kertaa, kun kyselivät kuulumisiani. Yliopistolla, siellä sivistyksen kehdossa tulimme siihen tulokseen, että tämä paperi toimisi mainiosti myös professorien ja tutkimushenkilökunnan rekrytoimisessa. Tarpeeksi kun saat rasteja ”hyvin paljon” sarakkeeseen, niin et juuri poikkea joukosta.

Tässä väittämät. Voit testata pätevyytesi professorin tai tutkijan tehtäviin.

1. Usein ei näytä kuuntelevan suoraan puhuteltaessa

– Pätee ehdottomasti kaikkiin laitoksemme professoreihin ja tutkijoihin. Kaikilla samanlainen poissaoleva ilme kasvoillaan. Aina.

2. Jättää usein seuraamatta ohjeita eikä saa koulu- tai työtehtäviään suoritetuksi

– Ohjeet on tarkoitettu tyhmille –henki on vallitseva työpaikallani. Jotain työtehtäviä saadaan suoritetuksi.  Ehkä huomenna.

3. Usein välttelee, inhoaa tai on haluton suorittamaan tehtäviä, jotka vaativat pitkäkestoista henkistä ponnistelua

– Tarkistettavien gradujen ja tenttien pino työpöydän kulmalla kasvaa kasvamistaan, kunnes kaatuu.

4. Kadottaa usein tehtävissä tai toimissa tarvittavia esineitä

– Eräs proffamme unohtaa usein käytävällä kävellessään, että mihin on matkalla. Ja kaikki kynät ovat mystisesti kadonneet, samoin tärkeät tiedostot tietokoneelta.

5. Häiriintyy helposti ulkoisista ärsykkeistä

– Lasketaanko esimerkiksi jalkapallon mm-kisat ulkoiseksi ärsykkeeksi? Ainakin talviolympialaisten aikaan kahvihuoneen mölystä päätellen kisat häiritsivät työtehtäviin paneutumista.

6. Unohtaa usein asioita päivittäisissä toiminnoissaan

– Tämä on laitoksellamme sääntö eikä poikkeus eikä sitä edes pyydellä anteeksi. Selitetään sillä, että nerous ja järjestelmällisyys eivät kulje käsi kädessä.

7. Liikuttelee usein hermostuneesti käsiään tai jalkojaan tai kiemurtelee istuessaan

– Pätee yllättävän moneen normaalin oloiseen ihmiseen työpaikallani. Ja piirtelevät kokouspapereihinsa kaikkea jännää ja sopimatonta.

 8. Poistuu usein paikaltaan luokassa tai muissa tilanteissa, joissa edellytetään paikallaan oloa

– Aina voi hakea kahvia. Ja unohtaa matkalla mihin oli menossa.

9. Juoksentelee tai kiipeilee usein ylettömästi sopimattomissa tilanteissa (nuorilla voi rajoittua levottomuuden tunteisiin)

– Ehkäpä ainut kohta, johon pitää vetää ruksi ”vain vähän”-kohtaan. Pikkujouluissa kyllä todistettu tapahtuneeksi. Levottomuuden tunteesta en ole varma, mutta puheet ovat poikkeuksetta sangen levottomia, varsinkin kahvipöydässä, jossa ollaan luovuuden lähteillä.

10. Usein toistuvia vaikeuksia leikkiä tai harrastaa mitään rauhallisesti

– Kiivailua ja hermojen menetystä havaittavissa, kun hommat ei suju. Olen oppinut uusia kirosanoja kuunnellessani varttuneempia tutkijoita.

11. On usein jatkuvasti menossa tai käy kuin kone

– Kuuluu toimenkuvaan tutkimusmaailmassa.

12. Puhuu usein ylettömästi

– Kyllä. Usein. Erityisesti silloin, kun pitäisi jo olla hiljaa. Kaikista sanomisista väännetään välittömästi sananmuunnos. Sukkelin kielioppi on hallussa.

13. Vastailee usein kysymyksiin ennen kuin ne on kunnolla esitetty

– Rakkaan professorini vastaus kaikkeen: ”se ei käy”, tulee siinä vaiheessa, kun otat kysyvän ilmeen tai koputat hänen oveaan.

14. Usein toistuvia vaikeuksia odottaa vuoroaan

– ”Nopeat syövät hitaat”-mietelause on kahvihuoneemme seinälläkin.

 15. Usein keskeyttää toiset tai on tunkeileva toisia kohtaan (esimerkiksi tuppautuu seuraan)

– Ei päde aina tutkimushenkilökuntaan, mutta yliopisto-opiskelijoihin kyllä erinomaisesti.

Nuorimmaiseni on hyvää vauhtia etenemässä kohti professorin uraa. Yhtään kohtaa en ruksinut ”ei koskaan” -sarakkeeseen. Opettaja oli ruksinut hieman armollisemmin. Varmaan johtuu siitä, että hänellä on enemmän kokemusta ja vertailukohteita (=useampia professorinalkuja luokassaan).

adhd2

Mainokset

5 thoughts on “Pääsyvaatimuksena ADHD-oireet

  1. Heh, tutkijanuralle tähtäävänä ADHD-aikuisena nauroin ääneen. Tosin oma alani onneksi on vähän paremmassa kuosissa noin yleisesti – muuten minulla ei riittäisikään motivaatio siihen, että keskittymishäiriöstä huolimatta suoritan opintoni loppuun ja haen jatko-opiskelijaksi.

    Mutta kyllä tässä totuuden siementäkin saattaa pelissä olla. Ei se varmastikaan sattumaa ole, että akateeminen ura houkuttaa minuakin. Itse tosin näin diagnosoituna ja lääkittyä tapauksena tietysti toivon olevani vähän vähemmän toivoton tulevaisuudessa, kuin nämä kuvailemasi tyypit 🙂

    • Täytyy sanoa, että lapseni heilumista katsellessa ei aina naurata!

      Sitä lomaketta täyttäessäni kyllä mietin, että aika subjektiivisen arvionhan se antaa. Ja kyllä, kaikkilla meillä ei diagnosoiduilla ns. normaaleilla tulisi rukseja tuonne oirepuolelle 😀 Varsinkin tämmöinen epäsovinnainen työyhteisö näyttää keräävän kaikki sankarit yhteen!

  2. Päivitysilmoitus: Kasvatuspaineita osa3 | Terveisiä anti-strömsööstä

  3. Päivitysilmoitus: Vinkkejä työhyvinvoinnin edistämiseen | Terveisiä anti-strömsööstä

  4. Päivitysilmoitus: Normaalin tuolla puolen | Terveisiä anti-strömsööstä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s